Edmund Fetting – A Przecież Mi Żal

Wrzesień 7, 2011

Polska wersja szlagieru Bułata Okudżawy. Przyszła mi na myśl jakoś niedawno, po obejrzeniu „O północy w Paryżu” Allena. Ah te nostalgiczne piosenki! Mam do nich słabość, wielką słabość.
Kiedyś to fajnie śpiewano o tęsknotach. Słucham Fettinga i od razu zaczynam wyobrażać sobie swoje własne, albo jeszcze lepiej – zaczynam tęsknić za tym o czym śpiewa. I myślę sobie „a przecież mi żal…”. Aleksander Siergiejewicz wydaje mi się wtedy kimś bliskim, z kim kiedyś spędziłem mnóstwo wspaniałych chwil, nie tylko czytając jego dzieła. „Aleksander Siergiejewicz przechadza się…”

Wracając do moich tęsknot, tych związanych z minionymi przeżyciami, jak i tych które sobie wymyśliłem, gdybym ja miał na pisać czego mi żal, gdybym miał śpiewać o swojej nostalgii…

A przecież mi żal, że tu w drzwiach nie pojawi się Jeanne Moreau, z Milesem Davisem za rękę idąca, że nie wypiją ze mną kawy i że nie spędzimy wspólnie nocy. A przecież mi żal, że nie mogę przez większość roku biegając boso po trawie, wylegując się na łące, zbierając grzyby, rozpoznając ślady zwierząt w śniegu, tak jak to było dziesięć lat temu. A przecież mi żal, że nie wrócę już nigdy do pierwszej miłości, która była dla mnie tak wielkim zaskoczeniem, że dostawałem halucynacji. A w górach wtedy byłem i góry te mi się rozmywały, a drzewa zmieniały kolory i wszystko wokół ruszało się. A przecież mi żal, że nie usłyszę na żywo Billie Holiday, Edith Piath, czy młodej Marianne Faithful, żal, bo wiem, że gdybym usłyszał, to na pewno znów byłyby te górskie halucynacje.

Trochę jest takich „A przecież mi żali”. Ale to chyba dobrze. Wydaje mi się, że najważniejsze, by zawsze było więcej tęsknot związanych z własnymi przeżyciami, niż tych fikcyjnych. Bo to znaczy, że żyjemy, że przeżywamy. Tęsknota jest smutna, ale fajnie jest mieć za czym tęsknić.

W ogóle to zupełnie inna piosenka miała dzisiaj być, ale radio znów mnie zmanipulowało, gdy jechałem samochodem, tym razem puszczając Fettinga.

Jedna odpowiedź to “Edmund Fetting – A Przecież Mi Żal”

  1. Fetysz Says:

    Ja tęsknię za sobą samym sprzed roku.


Skomentuj

