Adam Aston – Warszawo, Moja Warszawo

Styczeń 18, 2011

W niedzielę, 23.01, będziemy mieli przyjemność puszczania starych – warszawskich i nie tylko – piosenek na slamie poetyckim organizowanym w 90 rocznicę urodzin Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Młodzi poeci-slamerzy będą prezentować swoje interpretacje wierszy Baczyńskiego, a najlepszą wybierze publiczność. To wszystko w Śnie Pszczoły: na poziomie dolnym Slam Baczyński, na poziomie górnym my i nasze stare piosenki. Wejście free, zapraszamy.

Z tej okazji Adam Aston i jego przedwojenna piosenka o Warszawie. Zacznę od gitary, bo gitara w tym utworze to poezja. Może nie jest to Django Reinhardt, ale też nie o technikę czy wirtuozję mi chodzi. Po prostu gdy słucham pierwszej minuty „Warszawo, moja Warszawo”, utworu z 1932, mam wrażenie, że skomponował go ktoś kto znał przyszłość. Gitara ma w sobie tę specyficzną, przepełnioną zwątpieniem, ale i dumą,  melancholię, która – jak mi się wydaje – cechowała utwory skomponowane po wrześniu 1939 roku, czy nawet późniejsze. Dziwność istnienia. Coś w stylu „zniszczyliście mi miasto, zniszczyliście mi życie, ale ja jestem dalej, stoję tu i gram na gitarze”.

No i wokal Astona. Myślę, że nie muszę komentować. Nie próbuję sobie nawet wyobrażać emocji towarzyszących osobie, która słuchała „Warszawo, moja Warszawo” widząc zniszczone już miasto.

Nie chcę powtarzać szkolnych sloganów, ale naprawdę ważnym jest, by pamiętać. Nie chodzi nawet o czczenie wspomnień, ale o uczenie się z doświadczeń innych niż swoje własne. To trudne, ale ważne – być świadomym.

Moja pamięć historyczna jest ściśle powiązana ze starymi piosenkami, może nie jest to najlepsza metoda na poznawanie przeszłości, ale tak już mam, że po przesłuchaniu „Warszawo, moja Warszawo”, czuję się jakbym przeczytał „Powstanie 44′” Davisa i więcej mi nie trzeba, by przez najbliższych kilka miesięcy być „świadomym”.


Skomentuj

