Bernard Herrmann – Taxi Driver Theme

Listopad 1, 2010

Bernard Herrmann muzyki do filmów trochę nakomponował. W całej jego twórczości mało jest utworów, które mi się nie podobaja, jednak zdecydowanym faworytem, kompozycją która mnie obezwładnia i wprawia moją wyobraźnię w niepokojące drżenie, jest główny motyw z filmu Taxi Driver. Nie ukrywam, że ogromny wpływ na moje odbieranie tej muzyki, ma sam film Martina Scorsese z 1976 roku.

Monologów De Niro mógłbym słuchać codziennie, do poduszki. Wtedy każdego ranka miałbym pewność – nawet jeśli nic z snu nie pozostałoby w mojej pamięci – że śniłem swój własny film noir (mimo, że Taxi Driver takim filmem nie jest).

Loneliness has followed me my whole life. Everywhere. In bars, in cars, sidewalks, stores, everywhere. There’s no escape. I’m God’s lonely man… June 8th. My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change.

Czasami się zdarza, że gdy wracam skądś w nocy samochodem i przerzucam stacje radiowe szukając czegoś pasującego do chwili i nastroju, trafiam na ten cudowny motyw. Zwalniam wtedy, zapalam papierosa i dokładam wszelkiego wysiłku, by nie uronić z tych trzech minut ani sekundy, by nie stracić koncentracji. Bo są to dla mnie trzy minuty poza teraźniejszością, trzy minuty bycia aktorem stu procentowo identyfikującym się z odgrywaną postacią.

Przepraszam bardzo wszystkich zmarłych, że nie jestem w stanie się na nich skupić, w ich święto. Herrmann wyprał moją głowę, wyobrażam sobie teraz niepewne światło ulicznych latarni, ciemne zaułki i to co kryją, brud i zbrodnie, blues i jazz, opary i dym, całodobowe neony reklamujące wszystkie lęki i kompleksy tego świata. Mam swoje trzy minuty, cieszę się nimi.

Odpowiedzi: 2 to “Bernard Herrmann – Taxi Driver Theme”

  1. Octopussy Says:

    Gdy ten film ogląda się po raz pierwszy, to wszystko w głowie zmienia swoje położenie.
    ta piosenka to cacko


Skomentuj

